dinsdag 30 oktober 2007

Het leven in Porto

Amaai zeg, als wij klagen over ons gezondheidszorgsysteem dan raad ik niemand aan om in Portugal te komen wonen... lees en oordeel zelf.
Deze ochtend wandelden Stefanie en ik niets vermoedend de dienst Obstétrica binnen (die overigens dag en nacht bewaakt wordt omdat er vorig jaar een baby is gestolen, stel je voor!). Tot onze grote verbazing botsten we van zodra we binnenkwamen op een gang vol - uit de eerste wereldoorlog uitziende - brancards met daarop liggende kersverse mama's en bijhorende baby's. Onder het oorverdovende lawaai van drilboren en zaagmachines maakten we elkaar duidelijk dat ze wellicht alle kamers tegelijkertijd aan het afbreken waren om de erg pauvere accomodatie op slag te renoveren (een trend die ze gelukkig beginnen op te nemen want het hospitaal waarin we werken zou je soms doen vergeten dat dit een Westers land is). Nadat we ons zo voorzichtig mogelijk tussen de brancards en de muur gemurmd hadden in de richting van het dokterslokaal, af en toe een vertederende blik werpend op die schattige baby'tjes, kwamen we te weten dat er helemaal geen renovatiewerken gaande waren. Er zijn de laatste dagen gewoon zoveel bevallingen geweest dat ze overboekt zijn en de patiënten dus noodgedwongen op de gang moeten liggen! Ik kan enkel denken: niet te geloven...
Niettemin, ondanks de verrassingen waar je soms voor komt te staan, is Porto een fantastische stad. Er valy altijd wel iets te beleven. Dit weekend was er bijvoorbeeld een straattheaterfestival aan de oevers van de Douro, met optredens van een percussiegroep, een acrobaat (lees: durfal) die onbeveiligd kunstjes uithaalde op de Ponte de Luis, een levende mobiel met trommelaars zo'n 20 meter boven de Douro (zie foto) en vuurwerk. Het vuurwerk was mooi maar de knallen waren zo luid dat het leek alsof de hele stad ontplofte ;-).

(let vooral op het einde, het schokkende beeld zegt genoeg over de mate waarin ik schrok... vreselijk dus)
Maar Porto heeft naast amusement ook heel wat cultuur te bieden. Vandaag ben ik naar de tentoonstelling "Leonardo Da Vinci o génio" gegaan. Het was een interactieve tentoonstelling waarbij je verschillende uitvindingen van Leonardo kon uitproberen. Uiteraard waren er de vele machine onderdelen en de schilderijen maar verrassend waren zijn vliegmodellen, vervoersmiddelen, wapens en muziekinstrumenten. Maar het allerleukste vond ik de 360° spiegel... en ik die dacht dat Trinny en Susannah die hadden uitgevonden ;-)!
Ziezo, dat was het weer...
Dikke zoen,
Babs X
PS. Dank je wel aan iedereen voor alle reacties, berichtjes en smsjes!

5 opmerkingen:

Astrida zei

AHOI die Barbara! Had even via Ruud zijn BLOG, de avonturen van Porto ook ontdekt, dus bij deze jij ook héél véél succes daar op de stages en geniet maar van al die Portugese avonturen! Go GO GO die Babs zou ik zo zeggen! Ik begin al af te tellen naar volgende vakantie bij het lezen van al die Erasmus- avonturen! Tijdens kerst gaan Pieter en ikzelve de Ruud eens gaan bezoeken in Barcelona, dus das wel fun! Anyway amuseer je daar te pletter en drink een portootje extra van mij ;-) -x- Astrid

Anoniem zei

hoi yuppie!!

net even jouw avonturen erop nagecheckt!!
wat ben ik blij te lezen dat je het daar zo goed stelt!!
(op die pre-historische toestanden in het ziekenhuis natuurlijk na!)
hier alles ok! gister met isa en mientje naar kerkhof en met oma boterkoeken eten ;-)
t was niet hetzelfde zonder jou hoor!
morgen speel ik op het landjuweel!
brr!
en dan is de vakantie alweer bijna om!
maar ik stuur zeker nog een bericht voor die tijd! veeel liefs!
dikke zoen zussie! xxx

ecomite zei

Ieps daar girl!

Amai, al die spannende gebeurtenissen, tis een schril contrast met ons triest bestaan. Gelukkig zijn we vandaag dan maar al in de kerststemming geschoten (met dank aan Douwe Egberts!). Oh, hoe geweldig gaat de zon en je gezelschap zijn volgend weekend!
Tot gauws, my precious!
PS: die 360° spiegel is inderdaad van Trinny and Suzannah! Leo heeft er nooit kaas van gegeten, mijn bronnen leren mij immers dat hij nooit verder dan een 320 (lees: three twenty, hiphopstyle) is geraakt. Trouwens dikke congratulation omdat je er toch weeral in geslaagd ben om op een schijnbaar triviale foto een sjakosh te showen! Chapeau!

Kus, your secret lover, T

chris smet zei

Elaba bruine beze,
Op de foto gezien heb je inmiddels al een mooi kleurke gekregen. Wijs hé, daar in Portugal, al lijkt het daar in de materniteit iets minder te zijn; en dat kerstboomke....dat belooft ook wel iets te worden. Deze zal jou dit jaar wel in de nieuwe stemming brengen, vooral dat Saartje en de mammie er zullen bijzijn. Bedankt voor jouw mailke, en als je er kan bijzijn met nieuwjaar zou het fijn zijn.
Nog fijne en leerzame dagen toegewenst en ik zie nu reeds uit naar jouw volgend rubriekje.
N.Chris

tante rita zei

Haalo Babs,
Oef, ik hoop dat het lukt.
Ik wil reageren via de blog al kreeg je al mailberichtjes van mij hé.
't is nu proberen om te zien of het lukt.
Oeps. Tot schrijfs en groetejs van ons hier allemaal.
tante Rita